Boottocht met een moeilijke vegetariër - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Michael Tas - WaarBenJij.nu Boottocht met een moeilijke vegetariër - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Michael Tas - WaarBenJij.nu

Boottocht met een moeilijke vegetariër

Door: Michael

Blijf op de hoogte en volg Michael

30 Maart 2017 | Indonesië, Lombok

Leuke mensen in het café waar ik zit te wachten op de boot; een stel rond de 35 dat er van overtuigd is dat het een goed idee is een kind mee te nemen. Dat kind is, hier ben ik slecht in, ik denk één. Die vindt het vast erg fijn met 30 graden een hoedje op te hebben en tegen z'n moeder aangeplakt te zitten in een soort buideltas, ah nee misschien ook niet, hij huilt. Gek. Ze hebben zelf overigens ook hoedjes op en van die broeken die je hier kunt kopen als souvenir maar waar je vervolgens alleen een paar idiote toeristen in ziet lopen. Je moet er wat voor over hebben om op een local te lijken, jammer dat ik geen foto's kan uploaden.

Goed, inmiddels een paar uur op de boot, de zonsondergang heeft inmiddels haar intrede gedaan. De mooiste die ik ooit gezien heb, terwijl ik dit schrijf kijk ik af en toe even op om er naar te kijken. Het is helaas niet zo goed op camera vast te leggen. De boot is gevuld met ik denk ongeveer 15 á 20 personen. Een Mexicaan, een aantal Duitsers, wat Engelsen en natuurlijk zijn de Nederlanders vertegenwoordigd. Niet erg want wat zou ik moeten met een meerderheid aan Duitsers als Nederlander. Het verbaast me dat ik me niet verveel, er is namelijk helemaal niets te doen op de boot en het ergste zou moeten zijn dat ik dus geen internet heb. Maar nee, gek genoeg bevalt het me (tot nu) goed. Het lijkt op echt ontspannen, niks doen, gewoon omdat ik niet anders kan. De zon is inmiddels bijna onder en het eten is zo klaar verwacht ik. Ik weet niet zo goed wat ik de komende dagen ga schrijven, mogelijk ga ik de mensen hier analyseren en dat aan jullie vertellen. Goed jullie lezen het hieronder want het wordt in één keer geüpload. Ik ga een biertje drinken, cheers!

Na de zonsondergang begonnen de sterren hun werk te doen. Ik heb nooit zoveel sterren gezien, ook was de melkweg hoed zichtbaar, wederom erg mooi! Inmiddels is de nacht verstreken en is de zonsopkomst net geweest. Dat slapen hier zullen we maar bestempelen als een ervaring. De motor die lawaai maakt, de warmte en het geschommel zorgen er niet voor dat je perfect slaapt. Dat had ik ook niet verwacht hoor, maarja ik meld het toch maar even.

Inmiddels de eerste echte stops gehad, als eerst zijn we naar een afgelegen dorp op een klein eiland geweest. We werden ontvangen als wereldsterren, je wordt vastgepakt, ze willen dat je foto's maakt en maken zelf foto's. Het hele dorp liep om ons heen met vanuit het westen toegestuurde kleding. Daarna zijn we gaan snorkelen waar wat leuke vissen zaten en hebben we een waterval op een ander eiland bezocht. Dat laatste was erg leuk. Wat betreft de mensen op de boot, ze zijn best leuk. Ik trek veel op met de Nederlandse meisjes, Amsterdammers om precies te zijn. Best gezellig. De Mexicaanse gozer is ook erg aardig maar die vertoont macho gedrag, dat is dan weer een allergie van me. Dan hebben we nog een buitenbeentje. Een meisje uit Engeland, Manchester om precies te zijn, ze gaat mee met een boottrip waarbij zwemmen en snorkelen een groot onderdeel van zijn, maar vervolgens niet kan ze niet zwemmen. Ze zeurt over het eten, doet moeilijk en ze is vegetariër. Ja, door die combinatie valt ze een beetje buiten de boot, figuurlijk. Helaas. We gaan nu achttien uur achter elkaar varen zonder stops. We zijn inmiddels een uurtje onderweg, het weer is goed dus ik vermaak me!

Gisteravond heb ik blijkbaar niet alles meegekregen, ik lag ook erg vroeg in bed moet ik bekennen. Nouja bed, op het matje. Vandaag iets later in bed en dus meer gezien, naast de vele sterren ook de Melkweg en het lichtgevende plankton wat heel tof is. Net led lampjes in het water. Ik ga kijken of ik wat kan slapen, kijken wat de dag ons morgen brengt.

De dag heeft ons veel gebracht, we hebben een heel toffe dag gehad! De dag startte na een redelijke nachtrust. We zijn begonnen met een flinke wandeling, ik was een van de weinige die wandelschoenen aanhad maar uiteindelijk was ik er blij mee. De eerste klim was al redelijk pittig, maar ik stelde voor om door te gaan naar de volgende berg. De macho man had het over uitdroging, aansteller. Hij had als enige nog, ik denk, 400 ml water. Uiteindelijk bleef ik over met 5 Duitsers, de bikkels. Prachtig uitzicht, geweldige stilte een flinke hitte, dat is de omschrijving van hoe het er was denk ik. Vervolgens zijn we richting het Manta Point gegaan. Bij het vertrek die kant op werd gezegd "we cant guarantee that we will see the manta's". Waarbij ik, de optimist, dacht, dit gaat weer helemaal niets worden, sukkels. Gedurende de hele tocht was ik sceptisch. Tot er gezegd werd tegen de kapitein dat hij moest stoppen vanwege de manta's. Ik heb vooraf de beste snorkelspullen gepakt en alles klaargemaakt. Het zou mij niet gebeuren dat een mislukking aan mij zou liggen. Het was het tegenovergestelde van een mislukking, het was fantastisch. Een stuk of tien manta's bij elkaar, erg groot en op ongeveer 5 meter diepte. We konden er dus redelijk naartoe duiken, althans, sommigen. Super foto's kunnen maken met de GoPro (thnx Geoffrey!). Het is een van te tofste dingen tijdens deze vakantie, echt heel mooi. Ik ga daarom ook niet meer met ze duiken, ik heb ze goed gezien, het is een heftige duik en het is best prijzig. Daarna nog wat gesnorkeld en tot slot hebben we net met de jongeren in de avondzon gezeten en wat biertjes gedronken, super gezellig. We hebben besloten morgen na aankomst in Flores met elkaar te gaan stappen. Ik kijk er naar uit, leuke mensen. De Nederlanders zijn ook leuk, het is fijn om lekker te kunnen roddelen over de vegetariër, macho man en het k*t kind dat hier rond loopt en alle aandacht opvraagt. Die is hier met z'n moeder en hij is 11. Hij is hier alleen dus probeert aansluiting te vinden, wij zoeken de uitsluiting. Mooi voer voor een discussie; op reis leer je meer dan op school. Wij gaan nog wat drinken en dan de laatste nacht in, morgen naar Komodo om dat kind aan de varanen te voeren, misschien​ de vegetariër ook wel?

Nee, we hebben ze niet gevoerd helaas. Ik heb vanochtend even gescholden op de Engelse vegetariër. De bitch zat t zeuren dat ik stiller moest doen. Mens je slaapt in en ruimte met 15 anderen, dan loop je het risico dat er gepraat wordt in de zelfde ruimte. Oké oké, misschien had ik gewoon een ochtendhumeur. Wel weer een leuke dag met het bezoeken van Komodo en Rinca, de plekken waar de komodovaraan de baas is. We gaan zo nog even zwemmen en dan naar Flores, de plek waar ik morgen mijn laatste dag van deze vakantie zal doorbrengen. Waarschijnlijk met een kater.

We zijn met elkaar op pad. Eerst het zoeken van een restaurant was problematisch (een pizza voor 5 euro was te duur). Nu is het zoeken van een hotel problematisch. Ik weet weer waarom ik alleen reizen zo leuk vind. Of met Frans, die is gewoon niet zo moeilijk, fijne kerel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Lombok

Michael

Actief sinds 07 Maart 2017
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 105944

Voorgaande reizen:

08 Maart 2017 - 02 April 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: